تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است | با اراده پولادین مردم تحریم‌ها به نتیجه نرسیده است وزیر دفاع روسیه: گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید اصلی آسیای مرکزی هستند علل هم‌پیمانی اردن با رژیم‌صهیونیستی روایت نماینده شهرآرا از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب | متفاوت‌ترین سفر زندگی‌ام بود نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از غزه مذاکرات آشتی میان حماس و فتح به میزبانی چین برگزار خواهد شد مقاومت عراق درباره حمله به هدفی حیاتی در حیفا بیانیه صادر کرد یک هفته قبل از انتخابات زمان تبلیغات داوطلبان دور دوم بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید | عوارض نسل قدیم دارو‌های سرماخوردگی‌
سرخط خبرها

خلاصه صحبت‌های رئیس‌جمهور (۴ تیر ۱۴۰۱) | نظر رئیسی درباره قیمت بنزین و افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران

  • کد خبر: ۱۱۴۳۲۹
  • ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
  • ۱
خلاصه صحبت‌های رئیس‌جمهور (۴ تیر ۱۴۰۱) | نظر رئیسی درباره قیمت بنزین و افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران
رئیس‌جمهور در ششمین گفتگوی مستقیم تلویزیونی با مردم تاکید کرد: با بیان اینکه آثار تورمی که به دلیل توزیع عادلانه یارانه‌ها ایجاد می‌شود، ظرف مدتی از بین خواهد رفت.

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله سید ابراهیم شامگاه شنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۱ در ششمین گفتگوی مستقیم تلویزیونی با مردم، درباره مهمترین مسائل روز کشور از جمله روند اجرای طرح اصلاح و پرداخت عادلانه یارانه کالا‌های اساسی و سایر مسائل در حوزه داخلی و خارجی سخنانی را مطرح کرد.

خلاصه صحبت‌های رئیس‌جمهور در این گفت‌وگوی زنده را در ادامه می‌خوانید: 

- نسبت به مسأله هدفمند کردن و عادلانه کردن توزیع یارانه‌ها، دولت سوم شهریور سال ۱۴۰۰ در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که در بودجه ۱۴۰۰ مبلغی به عنوان ارز ترجیحی برایمان باقی نمانده بود. آنچه بود در دولت گذشته هزینه شده بود.

- همه معتقد بودند بخشی از این ارز ترجیحی در سفره مردم قرار نمی‌گیرد و در دست دلال‌ها می‌چرخد و رانت و فساد به دنبالش هست. این ارز را به جای اینکه باید در جهت تولید مورد استفاده قرار می‌دادیم، در جهت واردات کالا از آن استفاده می‌کردیم. از سوی دیگر ادامه این وضعیت فاصله طبقاتی ایجاد می‌کرد.

- افزایش قیمت ۶۵ درصدی کالا‌های اساسی بدلیل خشکسالی پیش از شروع به کار دولت سیزدهم؛ بعد از جنگ اوکراین هم قیمت‌ها در جهان افزایش پیدا کرد و امروز تورم جهانی به نحوی شده که بسیاری از کشور‌ها از جمله اروپائی‌ها چنین تورمی را کمتر تجربه کرده بودند.

- در مقاطعی وضعیت قاچاق کالا‌های اساسی به کشور‌های همسایه به حدی رسیده بود که بازار‌های این کشور‌ها عمدتا از کالا‌های قاچاق شده از کشور ما پر شده بود.  

- در کشورمان مشکل سوخت نداریم و برنامه‌ای هم برای تغییر قیمت سوخت وجود ندارد. قیمت سوخت و کالا‌های اساسی در بسیاری از کشور‌ها از ۲ تا ۵ برابر شده است.

- پیش از اینکه در اردیبهشت‌ماه امسال بخواهیم طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها را اجرا کنیم شاهد گرانی در کشور بودیم.

- در زمان تحویل گرفتن دولت با تورم ماهانه ۶۰ درصد، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی و رشد نقدینگی مواجه بودیم؛ همه این‌ها را  مردم عزیز می‌دانند. همه این موارد موجب تورم است.

- اصلاح اقتصادی باید در دولت قبل اتفاق می‌افتاد. اگر این کار یکی دو سال قبل انجام می‌شد، هزینه‌اش برای کشور خیلی کمتر بود و اگر ما نیز این کار را سال آینده انجام می‌دادیم، پرهزینه‌تر می‌شد. هزینه اصلاح اقتصادی برایمان روشن بود.

- مسئله کنترل نظام بانکی در این میان بسیار مهم است که باعث رشد نقدینگی نشود که در حوزه مدیریت نقدینگی با اعمال مدیریت بر نظام بانکی کشور در سال جاری اقداماتی انجام خواهیم داد. اگر این کار نشود، هر چه در مدیریت منابع و مصارف کار کنیم اثری نخواهد داشت.

- نتیجه اقدامات دولت این بود که در ۳ ماهه آخر ۱۴۰۰ تورم سیل نزولی پیدا کرد.

- آثار تورمی که به دلیل توزیع عادلانه یارانه‌ها ایجاد می‌شود، ظرف مدتی از بین خواهد رفت.  

- بار‌ها گفته‌ام اتحادیه‌های صنفی و بخش‌هایی که قیمت کالا در اختیارشان است با مردم سخن بگویند، نه اینکه فقط دلیل داشته باشند برای قیمت‌گذاری، بلکه باید برای مردم تبیین کنند که علت گران شدن این کالا چیست.

- با مجلس صحبت کردیم تا برخی از افزایش‌ها قیمت‌ها با توجه به اینکه امسال اصلاح اقتصادی انجام دادیم، در سال جاری انجام نشود. پیگیری را از طریق مجلس انجام می‌دهیم و لایحه دو فورتی تهیه کردیم که برخی از افزایش‌ها را برای سال‌های بعد بگذاریم.  

- بعضی از عزیزان مطرح کردند که به نسبت افزایش پول نفت، درآمد‌ها کجا هزینه می‌شود که باید گفت ۴۰ درصد درآمد نفت در صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد، ۱۴ در صد هم برای توسعه میادین نفتی و فقط  ۴۵ درصد پول فروش نفت در اختیار دولت است که برای واردات کالا‌های اساسی، مسئله کرونا و مسائل مختلفی که برای کشور وجود دارد، اختصاص می‌یابد.

- فروش نفت کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد و برای بازگرداندن ارز حاصل از نفت و محصولات غیر نفتی همه تلاش خود را به‌کار گرفته ایم.

- یکی از فواید عادلانه سازی نظام یارانه‌ها ریشه‌کنی فقر مطلق است.

- بنده خودم به برخی از روستا‌ها رفتم، خانواده‌ای که می‌گوید فقط ما با ۴۰ هزار تومان، در واقع ۴۵ هزار تومان یارانه زندگی خود را اداره می‌کنیم، یا احیانا ۱۰۰ تومانی که بعضی‌ها داشتند.

- پاسخ به برخی اعتراضات نسبت به دهک‌بندی‌ها؛ یکعده کسانی بودند که اصلا یارانه دریافت نمی‌کردند و می‌گویند ما جا مانده‌ایم و واجد شرایطیم. این افراد حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند. وضعیت این افراد بررسی شده و به تعداد قابل توجهی از آن‌ها یارانه پرداخت شده و تعداد کمی مانده که در حال بررسی است.

- دسته دوم کسانی هستند که می‌گویند ما یارانه می‌گرفتیم، اما حالا قطع شده است. این‌ها هم معترض هستند. به اعتراضات تعداد قابل توجهی از این افراد رسیدگی شده و یارانه به آن‌ها اختصاص داده شده است.

- تا زمانی که وضع کالابرگ الکترونیک قطعیت پیدا نکند و از درست رسیدن کالا به دست مردم اطمینان حاصل نکنیم حتما پرداخت نقدی خواهد بود.

- دارو باید به سمت بیمه‌ها برود، البته الان زیرساخت کشور در این زمینه کامل نیست. تا زیرساخت کامل شود به همین شکل فعلی که وجود دارد یارانه دارو پرداخت می‌شود و ارز ترجیحی دارو قطع نخواهد شد.

- قیمت نان تغییری نخواهد کرد.  

- ساخت یک میلیون مسکن  در سال «نیاز کشور»، «وعده انتخاباتی» و «قانون مجلس شورای اسلامی» است.

- در زمینه آب به رغم کمبود نزولات آسمانی اگر مدیریت شود، تنش‌های آبی کاهش می‌یابد.

- کمبود بسیار جدی در تولید برق داریم.

- باید در سال‌های قبل نیروگاه‌های متعددی در کشور ساخته می‌شد.  

- در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی با ۱۸ کشور قرارداد‌هایی به ارزش ۲،۵ میلیارد دلار داشته ایم.

- سهم ایران در تجارت و ترانزیت منطقه بسیار بالا رفته و ارتباط با کشور‌های عضو سازمان شانگهای، گروه بریکس و اکو در این زمینه برای ما بسیار مهم است.

- فقط در سه ماهه اول امسال ۲۰ درصد رشد مبادلات تجاری داشته‌ایم.  

- از همان ابتدا اعلام کردم که رفع تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد، چون تحریم‌ها ظالمانه است و این تحریم‌ها هر چه سریع‌تر باید رفع شود.

- مسیر دومی که از ابتدای کار دولت دنبال کردیم، مسیر خنثی کردن تحریم‌هاست. مجموعه و قرارگاهی را در دولت داریم به ریاست معاون اول رئیس جمهور و همکاران بسیاری در سراسر کشور که به کمک آن‌ها کار خنثی‌کردن تحریم‌ها را در کنار لغو تحریم‌ها دنبال می‌کنیم.

- مواضع عزتمندانه و مذاکرات عزتمندانه برای پیگیری خواست ملت بزرگ ایران که استفاده از حقوق حقه خودش است، از سوی دولت پیگیری می‌شود.

- امروز بحران خانواده از بحران‌های مهم است.  همه دستگاه‌ها موظف هستند اجرای قانون جوانی جمعیت را دنبال کنند.

- پاسخ به درخواست آحاد مختلف از معلمان و بازنشستگان تا کارکنان دولت و کارگران نسبت به حقوق و دستمزد؛ بنده اعلام کردم، وعده دادم و تاکید کردم که حتما باید پرداخت عادلانه در کشور صورت بگیرد تا شاهد بی عدالتی‌ها نباشیم.

- یکی از نظام‌هایی که باید در کشور متحول شود نظام پرداخت است.

- بعضی از عزیزان تصور می‌کنند بنده اطلاع ندارم! بنده از شرایط و وضعیت اطلاع دارم و می‌دانم تفاوت‌ها را بعضاً؛ دنبال رفع این تفاوت‌های نابحق هستیم.

- حتما می‌خواهیم حقوق معلمان و بازنشستگان، حقوق کارکنان و عموما کارگران، حقوق همه اقشار و همه اقشار مختلف عادلانه باشد.

- دغدغه ما این است که هم زندگی یک کارمند، یک معلم، یک استاد و یک کارگر خوب اداره شود و هم از طرف دیگر بتوانیم هزینه‌ها را مدیریت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
0
0
تمام جراحی های اقتصادی باید در یک زمان اجرا شود تا شاهد مکرر تورم در یک سال نباشیم. ملاک سوخت در کشور باید گاز و گازوئیل باشد تا با افزایش مکرر قیمت بنزین شاهد گرانی در تمام کالاها و هزینه های حمل و نقل نباشیم. برای افزایش حقوق نباید تورم نقطه به نقطه( ماه ) را در نظر گرفت باید تورم سالانه را سنجید و حقوق رو افزایش داد. و تمام شرکت ها را مکلف کرد فقط در فروردین ماه افزایش قیمت کالا داشته باشند. در صورتی که غیر از فروردین ماه افزایش قیمت کالا داشته باشند باید حقوق کارکنان خود را هم افزایش دهند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->